Onko Ponia karvoihin katsominen?


[ Vastineet / Follow Ups ] [ PON-sivujen juttupalsta ] [ Vain aloitusotsikot / only starting Subjects ] [ FAQ ]

[ Näytä kaikki viestit / Show all messages ]

Jutun lähetti Sanna , Toukokuun 11, 2007 kello: 20:37:18
----------------------------------------------------------------------

Onko Ponia karvoihin katsominen?

Saatan nyt sohaista ampiaispesää, mutta jostain kumman syystä olen viime
viikkojen aikana useammankin kerran joutunut/päässyt keskusteluun PONin
turkinhoidosta.
Tänään sain sellaisen puhelun, jonka jälkeen päätin ottaa tämän asian taas
kerran keskusteluun.
Kiitos "Anne" soitostasi.
Siis tänään minulle soitti yksi koiraansa tyytyväinen PON-ihminen.
Kutsuttakoon häntä tässä Anneksi. Hänellä on yksi, jo vanhempi PON-koira ja
hän on miettinyt toisen koiran hankkimista. PON on ollut juuri sellainen koira, jollaiseksi hän oli se kuvitellut, mutta yksi asia mietityttää;
onko hän oikea ihminen hankkimaan toista PONia, kun ei ole jaksanut hoitaa
ensimmäisenkään turkkia.
Minulle Anne soitti, koska olen hallituksessa ja kuitenkin hän oli ymmärtänyt,
että minulla koira, jonka karvat on leikattu. Miten se on mahdollista?
Kirjoitan nyt tästä eteenpäin omia ajatuksiani, jotka vahvistuivat paljon
keskusteltuani pitkään Annen kanssa.

Olen itse päätynyt karvaiseen rotuun ensisijaisesti siksi, että olen
astmaatikko ja hyvin allerginen koirille. PONien kanssa pärjään.
Koiran karvojen kanssa "nysvääminen" ei todellakaan ole minun juttu.
Keksin milloin tahansa listan töitä, jotka ehdottomasti on tärkeämpiä ja
tehtävä heti. Hyvinkin voin lähteä koirieni kanssa metsään leikkimään
piilosta ja meillä on taatusti kivempaa;)
Hankkiessani koiran, en kuvitellut ikinä astuvani koiranäyttelyyn.
Se kuului ihan eri maailmaan. Mielestäni koiranäyttelyissä
kävivät tädit, jotka oli verrattavissa hevoshulluihin pikkutyttöihin.
No, tässäkin asiassa olen ilokseni saanut muuttaa mielipiteeni!
Andy oli vasta puoli vuotias, kun sattumalta Läyliäisissä puutarhalla
törmäsin PONiin, joka oli trimmattu. Se näytti valloittavalta.
Yritin asiasta jollekin puhua, mutta huomasin, että tämä aihe on lähes tabu.
JOS HANKIT KARVAISEN KOIRAN, PIDÄT NE KARVAT JA KAMPAAT vaikka sitten
siitä kärsisivät sekä koira, että kampaaja.
Pidin mölyt mahassa ja onneksi kasvattelijan avulla aika ajoin koirakin tuli
kammattua. Kysyin Annelta, oliko hän pyytänyt kasvattajalta apua, johon
hän vastasi, ettei ole halunnut olla missään tekemisissä, koska on kaikki
nämä vuodet hävennyt takkuista koiraansa!
Onko Anne ainoa?
Nyt kasvattajat, ottakaapa kantaa. Kasvatatteko ja myyttekö te karvoja vai
koiria? Nyt kun olemme saaneet lukea hienoista tuloksista eri harrastus-
lajeissa, täytyyhän näissä otuksissa olla muutakin kuin se, mikä näkyy
ulospäin.
Myönnän, että hyvin hoidettu, kammattu ja takuton PON on upea näky,
mutta takuttomaksi (tai muuten vaan) trimmattu tai "saksittu" koira voi
toisen silmään olla ihan yhtä viehättävä. Tärkeintä PONissa on kuitenkin se,
mitä on siellä karvojen alla. Omituinen luonne huumorintajuineen on se,
mikä erottaa PONin kaikista muista karvaisista koirista.
Jos koiria kasvatetaan ja myydään vain näyttelykoiriksi, on hienoa, että
ostajat viihtyvät kampa/harja kädessä. Jos taas myydään monipuolisia
harrastuskoiria, pihavahteja tai sohvaperunoita, on annettava koiran ostajan
päättää, miten hän haluaa koiransa turkin käsitellä. SYYLLISTÄMÄTTÄ.
Hyväksykää se tosiasia, että meitä on paljon, joiden mielestä sakset on
takkujen parhaat kaverit! Pääasia, että koiran on hyvä olla.
Sitä paitsi, käyttehän te itsekin kampaajalla, miten se koiran karva eroaa
hiuksista. Kyllähän sen trimmauksen jälkeen tulee se tietty vaihe, kun karvat
on muutaman sentin ja pohjavilla tuntuu pitemmältä ja se on hirveä pehko ;)
Mutta jos olet päättänyt pitää karvan lyhyempänä, ei ongelmaa...
Vaikka rakastan provosoida ja nytkin yleistän ihan tuskaa tai häpeää
tuntematta, tiedän minä, niinkuin useimmat muutkin, ettei tämä ole mikään
ylitsepääsemätön ja kaikkia koskeva ongelma. Haluanpa taas kerran vaan
keskustelua aiheesta. Ehkä meidän kannattaisi julkaista yksi PON-info
trimmatuista tai saksituista koirista, jotta mahdollisimman moni PON-
ihminen tulisi katselmukseen, leirille ja muihin yhteisiin rientoihin
ilman, että tarvitsisi pelätä KARVOIHIN KATSOMISTA ;)




----------------------------------------------------------------------

Vastineet / Follow Ups:





[ Vastineet / Follow Ups ] [ PON-sivujen juttupalsta ] [ Vain aloitusotsikot / only starting Subjects ] [ FAQ ]