Jutun lähetti Tarja , Toukokuun 14, 2007 kello: 23:17:26
Re: Onko Ponia karvoihin katsominen?Vastineena juttuun: Onko Ponia karvoihin katsominen?, jonka kirjoitti: Sanna , Toukokuun 11, 2007 kello: 20:37:18:
Heips
Täältä ilmoittautuu keskusteluun mukaan yksi jonka polskit pidetään
yleensä lyhyessä karvassa. Ja myönnetään, takussakin näitä meidän
turilaita välillä näkee, varsinkin Sipowiczia. Sipowiczin pohjavilla
on useiden turkinleikkaamisien jäljiltä villiintynyt kasvamaan niin,
ettei villan alta löydy kohta enää koko koiraa! Tai löytyy nyt, kun
Johanna Nyberg taituroi Sipowiczille kauniin, sporttisen ja ilmavan
kisalookin agilityn SM-kisoihin.Sipowicz harrastaa siis aktiivisti agilitya ja kisakausi lajissa painottuu
kesäaikaan. Niin Sipon kuin meidän aiempienkin kisapolskien kohdalla on
tullut selväksi ettei pon syty kuumalla ilmalla. Metsässä ja raunioilla
liikkuminen on asia erikseen, mutta aukeilla, kuumilla agi- tai tokokentillä
polskin puhti hiipuu kisapäivän aikana nopeasti. Tietty puhdittomuuten on
moniakin tekijöitä, mutta yksi niistä on paksu kuumentava turkki. Jokaiselle
polskilleni on tullut huimasti virtaa lisää liikkeisiin kun niiltä on klipattu
turkki lyhyeksi. Polskien kunto on meillä pysynyt aina kesällä korkealla kun ne
uivat monta kertaa päivässä. Sellainen lotraaminen ei tulisi kysymykseenkään
jos koiria pitäisi kampailla aina sen jälkeen kun ne on kastuneet...Karvan klippaamiselle löytyy muitakin hyviä syitä...
Nyt kun Sipo on taas vaihteeksi karvaton, huomaan tulkinneeni sitä väärin
silloin kun sillä oli karvat. Ajattelen usein Sipoa eleettömänä, ilmeettömänä
junttina joka tekee mitä tahtoo. Tuntuu kuin en saisi siihen "tatsia".
Vaan nyt kun Sipolta on karvat veks, huomaan miten ilmeikäs koira se on ja
miten paljon se puhuu koko ajan koko kehollaan. Korvatkin tarinoi koko ajan!
Samalla laillahan Sipo-reppana on mulle viestittänyt mielenliikkeitään
tähänkin asti, mutta viestit on jäänet karvapeitteen alle... Eli ei se turkin
pituus ja paksuus ole pelkästään esteettinen asia...Sitä paitsi, jossakin kohtaa tulee mielestäni kipuraja vastaan siinäkin kuinka
paljon ja minkä mittainen on "rodunomainen" karva. Vaikka toki myönnän,
että hyvinhoidettu (= puhdas muttei näyttelypörrö), pitkä turkki on kaunis
katsella ja mukava silitellä :-)Mutta kamalaa, jos joku ei uskalla ottaa koiransa kasvattajaan yhteyttä
vain koiran turkin vuoksi! Toivottavasti viimeistään näiden palstan kirjoitusten
jälkeen uskaltaa. Täältähän löytyy mukavasti vertaistukea ;-)